ΟΡΓΑΝΙΣΜΟΙ ΣΥΛΛΟΓΙΚΗΣ ΔΙΑΧΕΊΡΙΣΗΣ »…? Ή… ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΗΣ..?

 Γράφει ο Δώρος Χαραλάμπους .. Δημοσιογράφος Ανταποκριτής: »Cyprus Voice»–»Ελεύθερος»

Προσπαθώντας πάντα να καταθέτω μια καλή διάθεση,σε κάθε τι που με απασχολεί, είπα να ψάξω λίγο αυτό το τόσο φλέγον θέμα, που ονομάζεται »Πνευματικά» και»Συγγενικά»Δικαιώματα. Κι αυτό γιατί τελευταία, ακούω συνεχώς, για δικαστικές διαμάχες κατά καλλιτεχνών.

Για αποστολή εξωδίκων από κάποιους τέτοιους φορείς. Και άλλα ευτράπελα που μόνο τιμή δεν προσάπτουν στην έννοια αυτών που λένε πως υπηρετούν την Ιερή αποστολή της προστασίας των Πνευματικών Δικαιωμάτων. Τελικά τι γίνεται αλήθεια.? Τι πόλεμος είναι αυτός που έχει ξεσπάσει.? Λοιπόν… Με την περίφημη ΑΕΠΙ και την κακοδιαχείριση της, πέρα από την υπόλοιπη δολιότητα που έγινε γνωστή, τα νέα τα μάθαμε τα ξέρουμε.

Εκτός από αυτήν όμως, υπάρχουν και οι Οργανισμοί Συλλογικής Διαχείρισης και είσπραξης των Συγγενικών Δικαιωμάτων. Και είναι οι οργανισμοί αυτοί που διαχειρίζονται τα δικαιώματα των Μουσικών, των Τραγουδιστών των Ηθοποιών και άλλων καλλιτεχνικών ειδικοτήτων. Οι οργανισμοί αυτοί ιδρύθηκαν το 1993 με τον νόμο 2121\93 Για να αποδίδουν στους δικαιούχους, τα συγγενικά τους δικαιώματα. Με βάση το ρεπερτόριό τους Την εν γένη δηλαδή δράση τους..

Είτε η ταινία π.χ. με τον τάδε ηθοποιό, προβληθεί, σε ένα μεγάλο τηλεοπτικό δίκτυο, είτε παιχθεί με είσοδο,σε ένα καφενείο στο Αμύνταιο λ.χ. Υπάρχουν οργανισμοί, που αποδίδουν δίκαια τα Συγγενικά Δικαιώματα στους Δικαιούχους τους. Όπως η »Ερατώ» στους τραγουδιστές. Για την οποία δεν έχουν ακουστεί παράπονα .

Το σημειώνω αυτό, γιατί υπάρχουν άλλοι οργανισμοί, που μοιράζουν τα δικαιώματα, με βάση το πόσο σε γουστάρουν ή όχι. Χωρίς (παράνομα φυσικά) να λαμβάνεται υπόψιν το ρεπερτόριό τους Η καλλιτεχνική τους δραστηριότητα. Σύμφωνα με καταγγελίες αρκετών μουσικών, κάποιοι εισέπραξαν αρκετά χρήματα ως δικαιώματα. Που μπορεί στο μέγεθος αυτό, να μην τα δικαιούντο. Άλλοι εισέπραξαν λιγότερα ίσως από αυτά που θα έπρεπε. Και άλλοι με σημαντικό έργο δεν πήραν καθόλου. Και εδώ μπαίνει το ερώτημα.. Με ποια κριτήρια μοιράζονται αυτά τα δόλια δικαιώματα..? Χάθηκαν και οι Πυθίες για να ρωτούσαμε. Και εδώ εισέρχεται το τραγελαφικό. Άν κάποιος θεωρήσει τον εαυτό του αδικημένο και τολμήσει να διαμαρτυρηθεί. Ή και δημόσια εκφράσει την άποψή του, του στέλνουν για εκφοβισμό εξώδικα, ή τον σέρνουν εσαεί στα δικαστήρια, Κι έτσι ησυχάζουν από τον ενοχλητικό δικαιούχο.

Που θεωρείται πια .. και κερατάς και δαρμένος.. Αφού και δραχμή δεν έχει εισπράξει και διωκόμενος είναι. Όπως στην περίπτωση, του γνωστού και σε όλους αγαπητού μαέστρου, ενορχηστρωτή και συνθέτη Γιάννη Ρενιέρη, που στον οργανισμό αυτόν υπάρχει με την ιδιότητα του μουσικού.. Στον οποίο αρχικά, απεστάλλει ένα εξώδικο με βαρείς και απαράδεκτους χαρακτηρισμούς, συκοφαντικό και απέραντα ντροπιαστικό για την ιστορία του ανθρώπου αυτού.. Μα και για οποιουδήποτε. Ένα εξώδικο που το διάβασα και έμεινα άναυδος από το ύφος και το περιεχόμενο.

Και φυσικά ντράπηκα εγώ, για λογαριασμό του συντάκτη του. Και όταν ο καλλιτέχνης αυτός, τους απάντησε, του έκαναν κι από πάνω, μια αγωγή, για συκοφαντική δυσφήμιση. Και μόνο αυτό.? Μου έλεγε φίλος μουσικός, πως προσπαθούσαν, πανικόβλητοι και αναστατωμένοι, τηλεφωνώντας σε μέλη τους, να αποτρέψουν μουσικούς, να πάνε μάρτυρες υπεράσπισης στον Ρενιέρη.

Όμως η καταξίωση του παλαίμαχου μουσικού και η ετών, συναδελφική του αλληλεγγύη οδήγησαν πολλούς στο να σταθούν στο πλευρό του δικαίου.. Γυρίζοντας την πλάτη στις πρωτόγνωρες για τα Ελληνικά δεδομένα, αυτές νοοτροπίες.. Γκεμπελικού τύπου.. Για δυο μόνο, εναντίον του μάρτυρες, εναρμονισμένους με την λάθος νοοτροπία του Δ.Σ. του οργανισμού, υπάρχει εύλογο ερώτημα και ίσως και κάποια πικρία Εσύ λαμπρέ δημιουργέ, Νίκο Ιγνατιάδη. Με αυτή την καλλιτεχνική αξία που κουβαλάς και την μακρά ιστορία, γιατί έπρεπε να εμπλακείς στην τόσο άνιση αυτή διαμάχη και να ταχθείς με την πλευρά της αδικίας.?

Τί είναι αυτό, άξιε εσύ και σπάνιε δημιουργέ που σε έκανε να ταυτιστείς με την καταδιωκτική μανία και τα λογής συμπλέγματα μικρότητας που περιβάλουν τέτοιες διαμάχες.? Γιατί μαέστρο μου Νίκο Ιγνατιάδη ? Μέχρι τα μέσα της δεκαετίας του’70 όπως λες άκουγες το όνομα του Ρενιέρη..? Μετά. ? Πήρε φουφού κι έγινε καστανάς ? Τι πράγματα είναι αυτά.. Και σεις κύριε Τσολάκη.. Άξιε δημιουργέ..Κρίμα. Όλοι σας υπάρχετε, εκτός από τον Ρενιέρη που τον δηλώσατε εμμέσως αγνώστου.. ύπαρξης.. Προς Θεού δεν είμαι συνήγορος του κυρίου Ρενιέρη . Απλά ένας άνθρωπος που ζω την καθημερινότητα μου..

Και το ίδιο θα θλιβόμουν, εάν μάθαινα πως δυο συνάδελφοί μου, έφθασαν στα δικαστήρια για να λύσουν τις διαφορές τους. Κύριε Ιγνατιάδη κύριε Τσολάκη με σεβασμό στο πρόσωπό σας και μόνο με ανθρώπινα κίνητρα έθεσα το ερώτημα.. Όμως να επιστρέψω στο θέμα μου. Γιατί πριν ξεκινήσω να το αναπτύσσω μίλησα με ένδεκα έγκριτους μουσικούς. Μαζί φυσικά και με τον κύριο Ρενιέρη. Οι εννέα είχαν απόλυτη δυσαρέσκεια με τις ενέργειες του Δ.Σ. του φορέα αυτού..

Ο οποίος και στην περίπτωση του Ρενιέρη, επικαλείται τα Play List Το ίδιο παραμύθι που έλεγε και η ΑΕΠΙ. Ώσπου αποκαλύφθηκαν όλα αυτά που μάθαμε σε βάρος της. Το πως μπορεί ένα τραγούδι να έχει πρόσβαση στα ραδιόφωνα, αυτό το ξέρουμε όλοι. Κάποτε μπορούσαμε να μιλάμε για Play List. Σήμερα στην εποχή της κρίσης με 5.000 ευρώ και πάνω για το κάθε τραγούδι, αυτά όλα που λέγονται είναι αρλούμπες. Και έπειτα εάν τα δικαιώματα ταυτίζονται μόνο με τα Play List, να πάψουν όλοι αυτοί οι φορείς, να εισπράττουν δικαιώματα από ταβέρνες, από σουβλατζίδικα, από κέντρα, από καμπαρέ από στριπτιζάδικα .. Ακόμα και από… οίκους ανοχής εάν αυτοί παίζουν μουσική.

Αφού εισπράττουν κι από εκεί υποχρεούνται να αποδίδουν Και τις αρλούμπες περί Play List να τις αφήσουν.. Τέλος κλείνοντας το σημείωμά μου να αναφέρω πως τα μέλη του Δ.Σ. δηλώνουν άμισθοι.. Με εθελοντική εργασία.. Καλοί Σαμαρείτες δηλαδή… Είναι όμως έτσι.? Γιατί μου λένε πολλοί πως καί αυτό δεν έχει καμία σχέση με την πραγματικότητα. Είναι πραγματικά να τα χάνεις..

Είναι σίγουρα τραγωδία. Υπάρχει θέμα με όλα αυτά. Είναι εμφανές πως υπάρχει κάπου η γκρίζα πτυχή. Εξώδικα, Αγωγές, Μηνύσεις, Ύβρεις… Χαρακτηρισμοί ανεπίτρεπτοι.. Και όλα αυτά που διαφαίνονται στην »συννεφιά» του ορίζοντα, δεν μαρτυρούν νηφαλιότητα. Κι όταν αυτή απουσιάζει, μήπως μαρτυράει, τον κοχλασμό κάποιων μη συμβατών καταστάσεων? Σίγουρα χρειάζεται πιστεύω η παρέμβαση του εισαγγελέα. Με άμεση και αυστηρή διερεύνηση.. Δεν υπονοώ κάτι…Ίσως όλα να είναι στην απόλυτη τάξη τους..

Ίσως όμως και να μην είναι.. Και κάτι μου λέει μέσα μου, με όλα αυτά τα συμβάντα πως κάτι δεν πάει και τόσο καλά.. Κάτι που μόνο η σχολαστική έρευνα του εισαγγελέα θα ξεκαθαρίσει. Και θα αποδώσει τα Πνευματικά και Συγγενικά δικαιώματα στην καθαρότητα που τους αρμόζει .